Meestgestelde vragen aan de Van Dale Helpdesk

Van Dale Helpdesk

Raadpleeg hieronder de meestgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via e-mail of stuur een privébericht via Facebook of Twitter. Voor onze andere contactgegevens kun je hier terecht.

Laatst bijgewerkt op 8 augustus 2019

  1. Mijn Van Dale-app (MacOS, iOS, Android) werkt niet meer. Wat moet ik doen?
  2. Ik heb een abonnement op de onlinewoordenboeken, maar ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan?
  3. Ik heb een abonnement op de onlinewoordenboeken en wil mijn gebruikersnaam wijzigen. Hoe doe ik dat?
  4. Na het aanmaken van een Van Dale Online-account heb ik geen bevestigingsmail ontvangen. Wat moet ik nu doen?
  5. Mijn elektronisch Van Dale-woordenboek (Windows) werkt niet meer. Wat moet ik doen?
  6. Van Dale stopt met de huidige Van Dale-apps. Wat betekent dit voor mij?
  7. Nadat ik ben ingelogd, krijg ik alleen een wit scherm te zien. Ik kan een woord intypen, maar er wordt niet gezocht. Hoe kan ik dit verhelpen?
  8. Ik heb de taalcursus Frans/Spaans/Italiaans aangeschaft, maar kan de audiobestanden nergens vinden. Waar kan ik deze bestanden vinden?
  9. Ik heb het boek Italiaans/Frans/Spaans voor Genieters, maar kan de audiobestanden niet vinden. Waar kan ik deze bestanden vinden?
  10. Ik heb het woordenboek geïnstalleerd (versie 6.*, 7.* 14.* en 15.*), maar het woordenboek wil niet meer openen. Wat kan ik hieraan doen?
  11. Ik heb de nieuwe Van Dale App gedownload, maar heb geen inloggegevens. Wat nu?
  12. Kan ik de nieuwe Van Dale App ook offline gebruiken?
  13. Kan ik de Van Dale App op meerdere apparaten (tegelijk) gebruiken?
  14. Is de nieuwe Van Dale App gratis?
  15. Kan ik de Van Dale App ook gebruiken voor Van Dale Online op school?
  16. Kan ik de Van Dale App ook gebruiken voor Van Dale Online professioneel?
  17. Ik heb via mijn werkgever/instelling toegang tot Van Dale Online. Kan ik dan ook de nieuwe Van Dale App gebruiken?
  18. Ik heb via de Koninklijke Bibliotheek toegang tot Van Dale Online. Kan ik dan ook de nieuwe Van Dale App gebruiken?
  19. Ik wil graag de nieuwe Van Dale App downloaden, maar waar kan ik deze vinden?
  20. Hoe zet je een snelkoppeling naar Van Dale Online op je bureaublad?
  21. Hoe kan ik een koppeling naar Van Dale Online in het beginscherm van mijn iOS-apparaat (iPhone, iPad) zetten?
  22. Ik krijg het tabblad Synoniemen niet te zien. Wat kan ik doen?
  23. Ik heb Van Dale Online gekocht, maar nog geen activatiemail ontvangen. Wat moet ik nu doen?

 

1. Mijn Van Dale-app (MacOS, iOS, Android) werkt niet meer. Wat moet ik doen?

Sommige klanten met de MacOS-app ondervinden problemen sinds de release van de recentste versie van het Mac-besturingssysteem (MacOS 10.14, Mojave, eind september 2018). Daar kunnen we helaas niets aan doen, want we maken geen updates meer. De reden dat we gestopt zijn met deze apps, is dat het financieel niet meer haalbaar is om ze te onderhouden; de app-stores stellen steeds strengere eisen aan jaarlijkse updating.
Wel hebben wij een compensatieregeling. Wil je weten of je daarvoor in aanmerking komt? Kijk dan hier: https://apps.vandale.nl.

2. Ik heb een abonnement op de onlinewoordenboeken, maar ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan?

Klik op de link hieronder. Vul vervolgens je gebruikersnaam in, maak het testje om te bewijzen dat je geen computer bent en klik op Versturen. Je ontvangt dan binnen enkele minuten een mailtje met een link waarmee je je wachtwoord voor Van Dale Online kunt vernieuwen of wijzigen.

https://www.vandale.nl/wachtwoord-herstellen

3. Ik heb een abonnement op de onlinewoordenboeken en wil mijn gebruikersnaam wijzigen. Hoe doe ik dat?

Dat is niet mogelijk.

 

4. Na het aanmaken van een Van Dale Online-account heb ik geen bevestigingsmail ontvangen. Wat moet ik nu doen?

Het kan ongeveer ongeveer 10 minuten duren voordat je de bevestigingsmail ontvangt. Heb je na 10 minuten nog geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer dan de map met ongewenste e-mail of neem contact met ons op.
Heb je Van Dale Online via de Van Dale Webwinkel gekocht en nog geen activatiemail ontvangen? Kijk dan hier

5. Mijn elektronisch Van Dale-woordenboek (Windows) werkt niet meer. Wat moet ik doen?

Oudere versies van Van Dale-software kun je sinds 31 december 2017 niet meer heractiveren. Meer informatie daarover vind je hier. Zijn je besturingssysteem en hardware niet veranderd? Stuur dan een e-mail naar helpdesk@vandale.nl.

6. Van Dale stopt met de huidige Van Dale-apps. Wat betekent dit voor mij?

Zolang je je besturingssoftware op je telefoon, tablet of Mac niet updatet, kun je gewoon gebruik blijven maken van je huidige Van Dale-app. Maar zodra je je besturingssoftware updatet, kun je de app niet meer of niet meer volledig gebruiken. We adviseren je dan om de nieuwe Van Dale Online-app te installeren. Dat betekent dat je dan niet meer kunt beschikken over je eerder aangeschafte product. Maar als je dat product in de afgelopen 5 jaar hebt aangeschaft, kom je in aanmerking voor een tegemoetkoming: je krijgt kosteloos voor een bepaalde periode toegang tot Van Dale Online. Dat geldt voor een vergelijkbaar product dat je ná 1 januari 2013 hebt aangeschaft. Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming, kun je hier een aanvraagformulier invullen. 

 

7. Nadat ik ben ingelogd krijg ik alleen een wit scherm te zien. Ik kan een woord intypen, maar er wordt niet gezocht. Hoe kan ik dit verhelpen?

Waarschijnlijk is je abonnement niet geactiveerd of is het verlopen. Gaat het om een nieuw abonnement? Stuur dan de activatielink door naar helpdesk@vandale.nl. Gaat het om een bestaand abonnement? Stuur dan je gebruikersnaam naar dat e-mailadres. Wij nemen vervolgens zo snel mogelijk contact met je op via e-mail.

Naar boven

 

8. Ik heb de taalcursus Frans/Spaans/Italiaans aangeschaft, maar kan de audiobestanden nergens vinden. Waar kan ik deze bestanden vinden?

Klik op een van deze links voor de audiofragmenten:

Frans: https://vandale.nl/taalcursus-frans
Spaans: https://vandale.nl/taalcursus-spaans
Italiaans: https://vandale.nl/taalcursus-italiaans

Naar boven

 

9. Ik heb het boek Italiaans/Frans/Spaans voor Genieters, maar kan de audiobestanden niet vinden. Waar kan ik deze bestanden vinden?

Wanneer je op een link hieronder klikt, download je een zipbestand. Open dat bestand op je computer en pak het uit. Daarna kun je de audiobestanden openen en beluisteren.

Italiaans: https://www.vandale.nl/downloads/genieters/italiaans/Italiaans.zip
Frans: https://www.vandale.nl/downloads/genieters/frans/Frans.zip
Italiaans: https://www.vandale.nl/downloads/genieters/spaans/Spaans.zip

Naar boven

 

10. Ik heb het woordenboek (pc-versie voor Windows) geïnstalleerd (versie 6.*, 7.* 14.* en 15.*), maar het woordenboek wil niet meer openen. Wat kan ik hieraan doen?

Om dit op te lossen, moet je een paar bestanden verwijderen en vervolgens het woordenboek opnieuw opstarten. Volg daarvoor deze stappen:

1. Ga naar Start en typ hier Verborgen (of: Hidden).
2. Selecteer boven in dit scherm Verborgen bestanden en mappen weergeven (Show hidden files or folders).
3. Klik op het tweede tabblad ‘Weergave’, scrol hier naar beneden en zet de optie Verborgen bestanden en mappen weergeven (Show hidden files and folders) aan.
4. Verwijder de volgende mapen (de map Gebruikersnaam kan ook Users heten):

C:\Users\Gebruikersnaam\AppData\Roaming\Van Dale\Vdew
C:\Users\Gebruikersnaam\AppData\Local\VanDale\Vdew.exe_Url_* (achter het *-teken staan meerdere letters en cijfers).

5. Start het woordenboek opnieuw op.

Naar boven

 

11. Ik heb de nieuwe Van Dale App gedownload, maar heb geen inloggegevens. Wat nu? 
Je kunt hier een Van Dale Online-account aanmaken. Let op: om de Van Dale App te kunnen gebruiken, heb je ook een actief Van Dale Online-abonnement nodig. Je kunt via de Van Dale-webwinkel een abonnement op een van onze onlinewoordenboeken kopen.
 
12. Kan ik de nieuwe Van Dale App ook offline gebruiken? 
Nee, de Van Dale App moet altijd een internetverbinding hebben. Het is niet mogelijk om de onlinewoordenboeken te downloaden.
 
13. Kan ik de Van Dale App op meerdere apparaten (tegelijk) gebruiken?
Je kunt de Van Dale App op meerdere tablets en/of smartphones (iOS/Android) installeren, maar je kunt een Van Dale Online-account maar op één apparaat tegelijk gebruiken. Wil je de Van Dale App op een ander mobiel apparaat gebruiken? Log dan in op dat apparaat. Je wordt dan automatisch op het ander apparaat uitgelogd.
 
14. Is de nieuwe Van Dale App gratis? 
De Van Dale App is gratis voor individuele gebruikers. Let op: om de Van Dale App te kunnen gebruiken, heb je een actief Van Dale Online-abonnement nodig. Je kunt via de Van Dale-webwinkel een abonnement op een van onze onlinewoordenboeken kopen. Heb je als bedrijf of instelling een Van Dale Online-abonnement voor meerdere gebruikers? Neem dan contact op met zakelijk@vandale.nl.
 
15. Kan ik de Van Dale App ook gebruiken voor Van Dale Online op school?
Ja, je kunt de Van Dale App gebruiken voor Van Dale Online op school en Van Dale Online professioneel. Het is zelfs mogelijk om in de app van ‘werkomgeving’ te wisselen, dus te schakelen tussen professioneel en op school.
 
16. Kan ik de Van Dale App ook gebruiken voor Van Dale Online professioneel?
Ja, je kunt de Van Dale App gebruiken voor Van Dale Online professioneel en Van Dale Online op school. Het is zelfs mogelijk om in de app van ‘werkomgeving’ te wisselen, dus te schakelen tussen professioneel en op school.
 
17. Ik heb via mijn werkgever/instelling toegang tot Van Dale Online. Kan ik dan ook de nieuwe Van Dale App gebruiken?
Als je een Van Dale Online-account met een actief Van Dale Online-abonnement hebt, kun je ook gebruikmaken van de Van Dale App. Heeft jouw werkgever of instelling nog geen Van Dale Online? Stuur dan een e-mail met de naam van je werkgever/instelling naar zakelijk@vandale.nlWij nemen daar dan contact mee op.
 
18. Ik heb via de Koninklijke Bibliotheek toegang tot Van Dale Online. Kan ik dan ook de nieuwe Van Dale App gebruiken? 
Nee, dat is momenteel niet mogelijk. Je hebt een Van Dale Online-account plus een actief Van Dale Online-abonnement nodig.
 
19. Ik wil graag de nieuwe Van Dale App downloaden, maar waar kan ik deze vinden? 
De Van Dale App is via de App Store en Google Play Store te downloaden.

20. Hoe zet je een snelkoppeling naar Van Dale Online op je bureaublad?

Als je een snelkoppeling naar Van Dale Online op je bureaublad zet, hoef je alleen op de snelkoppeling te klikken om Van Dale Online op te starten. Hoe doe je dat?

Snelkoppeling maken via Internet Explorer

  • Ga naar Internet Explorer.
  • Ga naar de bovenkant van het scherm (boven de adresbalk) en klik daar met de rechtermuisknop. Klik daarna op Menubalk als daar nog geen vinkje voor staat. Je hoeft niets te doen als dat vinkje er al staat.
  • Ga naar www.vandale.nl en klik in de rechterbovenhoek op het rode vakje met: Inloggen Van Dale Online. Vul je inloggegevens in. Je bent nu in Van Dale Online.
  • Klik boven in het scherm in de Menubalk op Bestand, en kies Verzenden, en vervolgens Snelkoppeling op Bureaublad plaatsen.
  • Antwoord Ja op de vraag of je een snelkoppeling wilt maken.
  • In het vervolg kun je op deze snelkoppeling klikken als je Van Dale Online wilt opstarten. Het kan zijn dat je wordt gevraagd opnieuw in te loggen.

Snelkoppeling maken via Chrome

  • Ga naar Chrome.
  • Ga naar www.vandale.nl en klik in de rechterbovenhoek op het rode vakje met: Inloggen Van Dale Online. Vul je inloggegevens in. Je bent nu in Van Dale Online.
  • Klik op de knop met de drie streepjes (rechtsboven op het scherm).
  • Klik in het menu op Meer hulpprogramma's, en daarna op Toevoegen aan bureaublad.
  • Klik op Toevoegen.
  • In het vervolg kun je op deze snelkoppeling klikken als je Van Dale Online wilt opstarten. Het kan zijn dat je wordt gevraag opnieuw in te loggen.

21. Hoe kan ik een koppeling naar Van Dale Online in het beginscherm van mijn iOS-apparaat (iPhone, iPad) zetten?

  • Start op je telefoon of tablet Safari op.
  • Ga naar www.vandale.nl of www.vandale.be.
  • Klik op de rode balk ’Inloggen Van Dale Online’ (die bevindt zich waarschijnlijk onder in het scherm).
  • Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in.

            Tip! Je kunt je inloggegevens in je sleutelhanger bewaren; dan gaat het invullen gemakkelijker daarna.

  • Klik in de onderbalk op het vierkantje met een pijl omhoog (zie afbeelding).
  • Kies in de onderste rij: Zet op beginscherm.
  • Kies eventueel een andere naam en klik vervolgens op ’Voeg toe' (bovenin).
  • Er is een knop toegevoegd aan het beginscherm. Je kunt die gebruiken om de woordenboeken op te starten. Soms krijg je de vraag opnieuw in te loggen.
 
22. Ik krijg het tabblad Synoniemen niet te zien. Wat kan ik doen?

Als je in Van Dale Online een abonnement hebt op de Dikke Van Dale of Professioneel Nederlands krijg je automatisch toegang tot de Van Dale Synoniemen Online. Lees er hier meer over: https://webwinkel.vandale.nl/faq/van-dale-synoniemen-online
Het tabblad ‘Synoniemen’ is alleen beschikbaar in de werkomgeving ‘Van Dale Professioneel’. Wissel eventueel van werkomgeving via de knop ‘Wissel werkomgeving’.
Krijg je Synoniemen nog steeds niet te zien, controleer dan of dit woordenboek is geactiveerd:
- Klik in de linkerkolom (waar alle woordenboeken staan) onderin op: + Woordenboeken.
- Controleer onder Mijn woordenboeken of er een vinkje achter Synoniemen staat.
Als je het tabblad Synoniemen nog steeds niet ziet, neem dan contact op met helpdesk@vandale.nl.

 

Naar boven 

23. Ik heb Van Dale Online gekocht, maar nog geen activatiemail ontvangen. Wat moet ik nu doen?

De activatiecode voor Van Dale Online ontvang je de volgende werkdag in een activatiemail. Mail niet ontvangen? Controleer dan de map met ongewenste e-mail of neem contact met ons op.

 

Naar boven