Gebied mij niet!

Vroeger, toen zoals bekend alles beter was, leerde je dat je met twee woorden moest spreken en je netjes om iets moest vragen. Meneer, mag ik ...? Mevrouw, zou u zo vriendelijk willen zijn om ... De gebiedende wijs werd eigenlijk alleen in het leger gebruikt: presenteer ... geweer! Goed, we overdrijven nu een beetje, maar toch was het gebruik van de gebiedende wijs in veel situaties not done.

Hoe anders is dat nu. Vooral in de reclame is de gebiedende wijs aan een opmars bezig. 'Sms 'opkikker' naar .... en doneer eenmalig 3 euro'. Twee geboden in één zin, terwijl een vraag hier misschien meer op zijn plaats was geweest: 'Wilt u doneren? Dan kunt u ...' Nog eentje: 'teken nu in en ontvang 25 euro korting'. Strikt genomen is dit een bevel om 25 euro in ontvangst te nemen. Daar hebben de meeste mensen echt geen gebod voor nodig.

Natuurlijk, de gebiedende wijs is een directe manier om iemand aan te spreken en dat kan handig zijn als je iets te verkopen hebt. Toch kan het ook afschrikken. Want er zijn vast klanten die denken: Ontvang 25 euro? Dat maak ik zelf wel uit. Wees dus voorzichtig met de gebiedende wijs, zo gebieden wij u.